Tuesday, May 22, 2012

Pak hitam' Burma

HALIM HUSSIN bersama ikan kertang di Burma Bank

FotoFoto


  • TU malam adalah waktu terbaik memancing kerisi.
Foto




































 WAKTU malam adalah waktu terbaik memancing kerisi.
 
"CUKUP berbaloi-baloi mengharungi perjalanan sejauh 3,000 kilometer (km) semata-mata ingin menduga salah satu tempat paling popular memancing di lautan Andaman iaitu Burma Bank," kata Halim Hussin ketika menyertai trip tujuh hari enam malam yang di anjurkan oleh team Dewa 7 Lautan (D7L) baru-baru ini.

Ternyata perairan laut Andaman yang juga tempat pertemuan arus dari lautan Hindi dan selat Melaka ini kaya dengan khazanah ikan yang bersaiz gergasi dan tidak terdapat di negara ini.
Walaupun persekitarannya serta struktur kedalaman lautnya amat berbeza dengan perairan di Malaysia, Halim meluahkan rasa kepuasannya dengan kunjungannya pada kali pertama ini untuk memburu ikan yang diperkatakan seperti piranha iaitu membaham apa saya yang terjatuh di permukaan air.
Hanya bermodalkan besi jig seberat 400g pelbagai warna, pelbagai ikan berjaya di peroleh dengan menggunakan teknik jigging seperti kerisi bali, siakap merah, tuna ekor kuning, kerapu dan banyak lagi yang boleh dikatakan semuanya ikan gred ‘A’ dan mempunyai nilai yang tinggi di pasaran.
Menceritakan lebih lanjut , Halim berkata, memancing di laut Andaman memerlukan kecergasan mental dan fizikal yang jitu memandangkan lautnya mencecah kedalaman 200-500 meter hinggakan besi jig 400 gram pun mengambil masa agak lama untuk jatuh di dasar laut.

“Itu tidak termasuk ketika kita menggarau dengan di selang selikan henjutan pendek di mana pemancing yang kurang bertenaga pasti tewas di di pertengahan jalan kerana aktiviti sebegini.

“Namun begitu, persiapan kekili mempunyai ratio dan kemudian joran berkekuatan tinggi turut membantu mengelakkan pemancing daripada apa yang diperkatakan tadi,” katanya.

Halim ketika menyertai trip D7L, beliau menggunakan joran Jigging Master kekuatan PE 6-8 berserta kekili Shimano Stella 10000 yang dikhaskan untuk menarik ‘monster’ dengan mudah hingga permukaan air.
Dengan padanan joran dan kekili sebegini, kerja mengepam ikan hingga ke permukaan menjadi mudah ekoran ikan di perairan lautan Andaman ini tidak kenal erti jemu untuk memakan besi jig yang dihulurkan.

Hanya bermodalkan besi jig seberat 400g pelbagai warna, pelbagai ikan berjaya di peroleh dengan menggunakan teknik jigging seperti kerisi bali, siakap merah, tuna ekor kuning, kerapu dan banyak lagi yang boleh dikatakan semuanya ikan gred ‘A’ dan mempunyai nilai yang tinggi di pasaran.

Selepas puas melayan ikan kerisi bali dan kerapu hitam, tekong Engkarat iaitu pemilik Bot Polaris One bercadang untuk mencuba nasib ke salah satu lubuk milik beliau untuk memancing ikan tuna.

Sepanjang di sana, nyata team D7L berpesta ikan tuna yang anggaran bersaiz 4-6 kg dengan mudah berjaya dinaikkan menggunakan besi jig sehinggakan tidak sempat jig sampai ke dasar, pasti ikan mengena pada mata kail.

“Kejadian sambaran berganda atau double hook-up sudah menjadi perkara biasa memancing dekat lubuk pilihan tekong Engkarat ini dan apa yang menarik sekali, ikan pisang dan Wahoo yang berkongsi kawasan bersama ikan tuna juga banyak membaham jig dan saiznya pula agak kasar dan cara perlawanannya sama hebat dengan ikan tuna,” kata Halim.

Aktiviti memancing secara jigging dilakukan team D7L sehingga malam terakhir di mana berpuluh-puluh kilogram ikan spesis gred ‘A’ berjaya dinaikkan.

“Tidak boleh dinafikan perairan lautan Andaman memang kaya dengan khazanah ikan yang mendiami dasarnya. Segala penat lelah terubat dengan keseronokan menggunjun besi yang sudah memperdaya pelbagai ikan yang sebelum ini hanya makan umpan ikan,” kata Halim.

http://myredarowana.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

my blood red arowana for sale

translate

BMI Calculator

The BMI is calculated with the formula body weight divided by height to square. To make it easy for visitor of your homepage to calculate the Body Mass Index (BMI), use the BMI Gadget by BMI-Club . Allow me to call your attention to Broca-Formula.
Thank you for using the Body Mass Index calculator of BMI-Club.
Powered By Blogger